Powered By Blogger

27 Ocak 2011 Perşembe

Sinek Altılı

Bir gerçeği açıklamanın vakti geldi: Profesör Olcayto Fişek’in öğrencisi Afşin, rüyasında kendini sinek 5’li değil, sinek 6’lı olarak görmüştü*. Sinek 5’li olarak görmüş olsaydı, karo papazının hakaretlerine maruz kalması haksızlık olurdu. Çünkü sinek 5’li koz oyununda işe yaramaz, doğrudur, ama pekâlâ da el almaz oynar.
Şöyle ki:
El almaz’da sinek 5’li attığınızda, elin sizde patlaması için, 5’ten küçük üç sineğin diğer üç oyuncuya eşit dağılmış olması gerekir. Ya da elinde bu üç küçük sinekten biri olmayan oyuncunun aynı zamanda elinde başka sinek de olmamalı.
5’liden küçük olan üç sinek, yani 2’li, 3’lü ve 4’lü, diğer üç oyuncunun eline 27 farklı şekilde dağılabilir. Bu 27 durumdan sadece 6’sında, bu üç kart üç farklı oyuncunun elindedir (2-3-4, 2-4-3, 3-2-4, 3-4-2, 4-2-3, 4-3-2).
Tabii bu 27 durumun gerçekleşme olasılıkları eşit değildir. Aslında, üç kartın eşit dağılmadığı durumların olasılıkları, eşit dağılanlara göre biraz daha düşüktür. Çünkü, mesela, sinek 5’li sizdeyken, sinek 2’li Ali Öktem’deyse; sinek 3’lünün de Ali Öktem’de olma olasılığı, diğer oyuncularda olma olasılığından biraz daha düşüktür. Çünkü Ali Öktem’in elinde sinek 3’lü için bir tane daha az yer kalmıştır. Tabii aynı zamanda, 2’li, 3’lü veya 4’lüden hiçbiri elinde olmayan oyuncunun elinde başka hiçbir sinek yoksa da işinize yaramaz. Dolayısıyla, elin sizde patlama olasılığı 27’de 6’dan biraz daha fazladır, yaklaşık olarak üçte bir olduğunu varsayabiliriz. Yani yaklaşık üçte iki olasılıkla eli almazsınız.
Ama sinek 6’lı için durum vahimdir. Sinek 6’lıdan daha küçük dört sinek, diğer üç oyuncunun eline 81 farklı şekilde dağılabilir. Bunların 36’sında, diğer üç oyuncunun her birinin elinde en az bir küçük kart vardır. Bu 36 durumun toplam olasılığı %50’nin üstündedir. Ayrıca elinde küçük sinek olmayan oyuncunun elinde başka sinek olmama olasılığı da sinek 5’li durumundan daha fazladır. Yani büyük bir olasılıkla el sizde patlar.
Yani, sinek 6’lı olmak askerlikte işinize yarayabilir, ama King’de yaramaz.
 * “Solgun renkli bir çocuk ürkekçe boğazını temizledi: ‘Ben başlayabilirim.’ Defterinin ilgili sayfasını açıp, ellerini üşüyormuşçasına bacaklarının altına soktu. ‘Bütün gece arkadaşlarla King oynamıştık. Yattığımda gözümün önünde iskambil kâğıtları uçuşuyordu… Sonunda dalmışım. Rüyamda kendimi sinek beşli olarak gördüm. Sinir bozucu, sarı ışıklı, sigara dumanlarıyla kaplı bir odada uçuyordum. Yorulunca gidip avizenin kenarına tünedim. O sırada karo papazının bana doğru yaklaştığını gördüm. Uçarak tabii ki… Gelip yanıma kondu. Ben gülümseyip, kendisini ne de olsa büyüğümdür diye saygıyla selamladım. Ama o acımasızca beni dövmeye başladı. Kan ter içinde uyandığımda karo papazının sözleri kulaklarımda çınlıyordu: Ne biçim adamsın lan sen? Ne koz oynarsın ne el almaz!’”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder